Wikimedia Foundation Universal Code of Conduct

From Wikimedia Foundation Governance Wiki
This page is a translated version of the page Policy:Universal Code of Conduct and the translation is 93% complete.
Outdated translations are marked like this.
Wikimedia Foundation Universal Code of Conduct

'Se ghe l'è hem de fà el Codes universal de condota?

Nun credom in del permeter a pussee persone che l'è possibil de partecipà ativament ai proget e ai spazzi Wikimedia per rivà a on mond indove ognidun el po scompartì l'insema de tuta la conoscenza. Non credom che i comunità di nost contributor i gh'hann de vesser el pussee diverse, inclusiv e facil de andàgh denter possibil. A voeulom che queste comunità chì a sien di ambient positiv, sicur e san per tut queii che s'inn sgiamò sgiontad o che i voeulen sgiontàss. Se impegnom per assicurà che quest el sia e resti inscì, anca a servìss del codes di condota medesim e, al cas, con l'atualizàll. De sorapù a voeulom protesger i nost proget de quii che i voeul dannegiai o falsànn i contegnud.

Adree a la mission de la Wikimedia, tut quei che i partecipen in di proget e in di spazzi de la Wikimedia:

  • i contribuissen a creà on mond indove che ognidun el po scompartì liberament tut el patrimoni de la conoscenza umana.
  • a inn part d'ona comunità global che la voeul schivà particolarismi e pregiudizzi ideologich e culturai.
  • se impegnom per stàgh adree a la cura e la controllabilità de tut i sò contribuzzion de lor.

Quell Codes Universal di Condota chì el definiss un insiema essenzial de comportament sperad e quei minga acetad. A l'è aplicad a tucc quei che interagiss e contribuiss in di spazzi e in di proget de Wikipedia tant onlain come offlain. L'interessa i utent noeuv e quei sgiamò prategh, i fonzionari dedent di proget, i organizador e quai che i partecipen ai randevó, i dipendent e i member di consili diretiv di afiliad e i dipendent e i member del consili diretiv de la Wikimedia Foundation. L'è aplicad a tut i proget Wikimedia, ai spazzi tecnich, ai randevó in presenza e a distanza a 'sti casi chì:

  • interazzion privade, publiche o meze publiche
  • discussion per el fat de vesser minga d'acord o de solidatrietà intra i member de la comunità
  • question intuitù de svilup tecnich
  • aspet sora la contribuzzion ai contegnud
  • casi indove che ghe se met in relazzion con di soci de foeura in rapresentanza di afiliad o di comunità

1 - Introduzzion

El Codes Universal de Condota el descriv i requisid minim de comportament per la colaborazzion in di proget de Wikimedia in tut el mond. I comunità i poden sgiontàgh di sò politiche per tegnì cunt del contest e de la cultura locai, semper che i criteri descrivud chichinscì a sien mantegnud 'me standard minim.

El Codes Universal de Condota l'è aplicad a l'istessa manera a tucc i wikimedian senza ecezzion. I comportament che urten el Codes Universal de Condota i poden comportà di sanzion che poden vesser imposte de di utent nominad (a la manera stabilida in di contest locai) e/o de la Wikimedia Foundation come titolar legal de la piataforma.

2 - Comportament sperad

Tucc i wikimedia, che a sien di editor noeuv o sgiamò pratich, di fonzionari de la comunità, di afiliad o di member o di dipendet del consili diretiv del Wikimedia Foundation, a l'è reponsabil de sò comportament.

In tucc i spazzi, i aveniment organizad e i proget Wikimedia el comportament el sarà fondad sora 'l rispet, l'educazzion, el vesser colegial, la solidarietà e la bona citadinanza. Quest a l'è aplicad a tut i contributor e i partecipant in di sò iterazzion con tut i alter contributor e partecipant, senza pregiudizzi fondad sora l'età, i desabilità mentai o fisiche, l'aspet fisich, l'origin razzial, religiosa, nazional, etnica o cultural, la casta, la class social, la padronanza del linguagg, l'orientament sessual, l'identità de sgener, el sess o l'esperienza professional. Sarann fade nò di ecezzion fondade sora el rango, l'abilità o el risultad in di proget Wikimedia o in del moviment.

2.1 - Rispet reciproch

Se spetom che tut i wikimediani a ghe porten rispet ai alter. In del comunicà coi persone, che sien di ambient de Wikimedia onlain o offlain, nun se portarem rispet vun con l'alter.

Quest l'includ ma l'è limitad minga domà a:

  • Praticà l'empatia: Scoltà e cercà de capì 'se l'è che i alter wikimedian de diverse provenienze e i voeulen comunicà. Vesser pront a Essere disposti a meter in discussion e adatà i manere de vedé, aspetative e comportament come wikimedian.
  • Suponner la bona fed e impegnàss in cambiament bon e util; i tò contribuzzion i gh'havarissen de mijorà la qualità di proget e di oper. Presentà e ricever i critiche in maner sgentil e in bona fed. I critiche i gh'hann de vesser presnetade in manera de vesser util per mijorà. Tutt i Wikimedian i gh'havarissen de presumer, condemanch che esistessen di proeuve contrarie, che i alter a sien chì per mijorà i proget cont el collaborà, ma quest el gh'havariss minga de vesser dorvad per giustificà di afermazzion cont on efet dannos.
  • Rispetà la manera di alter persone e contributor de descrivess. I persone a poden drovà di termin specifich per definìss. 'Me segn de rispet, drova 'sti termin chì in del comunicà con lor o in del tirai a man, se l'è possibil lenguiiosticament e tecnicament.

Di esempi a inn:

    • Grupi razziai che droeuven di termin specifich per descrivess, inscambi del nom drovad storicament de alter;
    • I persone i poden havégh di nom che droeuven di letere, di son o di parolle de la lengua soa de lore che i poden vesser minga conossud per ti;
    • Persone che se ricongnossen cont on certo orientament o sgener sessual a drovà di termin o di pronom specifich
    • Persone con desabilità fisiche o mentai che i droeuven di termin particolar per descrivess
  • In del cors di randevó, a ghe darem el benvegnud a tucc e sarèm atent e respetos di preferenze di alter, di sò limit, sensibiltà, tradizzion e bisogn.

2.2 - Creanza, sostegn reciproch e bona citadinanza

Se impegnom a osservà 'sti comportament chì:

  • La creanza, el comportament come se dev e la manera de parlà in di confront di persone, compres i forest.
  • El vesser collegial a l'è el suport amichevol di persone impegnade in d'on sforz comun che se rescoeuden.
  • El suport reciproch e la bona citadinanza i comporten de toeu ona responsabilità ativa per assicurà che i proget Wikimedia a sien produtiv, piasever e sicur e che i contribuissen a la mission de wikimedia.

Quest el gh'ha dent ma l'è limitad minga domà a:

  • Insegnament e alenament: Jutà i utent novei a trovà la soa via e a quistà abilità essenziai.
  • Stàgh adree ai alter contributor: dàgh ona man a lor quand che i gh'hann besogn de suport e parlà per lor quand che a inn tratad in d'ona manera contraria al comportament previst del Codes universal de condota.
  • Riconosser e creder al lavorà fad di contributor: Ringrazziai per el sò ajut e 'l sò lavorà de lor. Aprezzà i sò sforz e rinoscer el valor del sò lavorà quand che gh'è besogn.

3 - Comportament minga acetabil

El codis universal de condotta el ponta a jutà i member di comunità a riconosser i situazzion de comportament cativ. 'Sti comportament chì a inn considerad minga acetabil dedent del moviment Wikimedia:

3.1 - Sgenadure

I sgenadure i tiren dent ogni comportament fad con l'intenzion principal de intimidì, ofender e sconvolger ona persona o ogni comportament in del cas che el sariss ragionevol el penser che quest el sariss el risultad principal pussee probabil. On comportament a l'è considerad come ona sgenadura quand che 'l va al de là de quell che ona persona ragionevol la podariss soportà in d'on contest global e intercultural. De solit ona sgenadura la ciapa la forma d'on abus emotiv, specialment in di confront di persone che se troeuven in d'ona posizzion dannegiabil e la po tirà denter anca del toeu contat coi sò post de lavorà, i sò amis o i member de la soa familia per fà in manera de intimidì o imbarazzà. Di volte di comportament che deperlor a inn considerad nò di sgenadure i poden diventà di di sgenadure se a inn fad diverse volte. I sgenadure a includen ma a inn limitade minga domà a:

  • Insult: I insult i gh'hann denter i titoi, i ingiurie o i stereotipi e ogni atach fondad sora di carateristiche personai. I insult i poden riferiss a di carateristiche suposte, come l'intelligenza, l'aspet, la razza, la religion (o la mancanza de religion), la cultura, la casta, l'orientament sessual,

el sgener, el sess, la desabilità, l'età, nazzionalità, el partegnì a on partid politegh, o qualsessia altra carateristica. Di volte, el sbergnà, el sarcasmo o l'agression fad diverse volte a inn insult colletiv, anca se i afermazzion deperlore le sarissen nò.

  • Molestia sessual: Atenzion o alusioni d'ogni sorta in di confront d'on alter quand che la persona la sa o 'l sariss ragiovenol che la sapia che a inn minga gradide o in situzzion indove che 'l consens el po minga vesser comunicad.
  • Minasce: A fà intender in manera ciara e neta opur sotintenduda la possibilità de violenza fisica, imbarazz ingiust o de dannegià la nomina ingiustament e senza reson o de intimidazzion a minacià de andà per avocat per predominà dedent d'ona discussion o per tirà on quaivun a comportàss in la manera vorsuda.
  • Incoraggià el dann ai alter: Quest el gh'ha denter l'incoraggià on quaivun d'alter a fà autolesionismo o toeùss la vita, e incoraggià on quaivun a fà di atach violent a di alter.
  • Publicazzion de dati personai (Doxxing): Publicà di informazzion privade sora di alter persone, come per esempi di nom, di post de lavorà, di adress fisich o de posta eletronica, senza un'autorizazzion ciara e neta tant in di proget Wikimedia come in d'on altra part o condivider di informazzion foeura del proget a proposit de la soa atività in Wikipedia.
  • Persecuzzion: andàgh adree a ona persona in di sò azzion in di proget e segutà a criticà el sò lavorà con l'intent principal de fàlla inversà o scoraggiàll. Se i problema i vànn inanz dopo i tentativ de comunicazzion e spiegazzion, i gh'havarann de vesser gestid per mez de process comunitari.
  • Trolling: Disturbà volontariament i conversazzion, o scriver in malafed con l'intenzion de provocà.

3.2 - Abus de podé, privilesg o influenza

On abus el suced quand che on quaivun, in d'ona posizzion vera o suposta de podé, de privilesg, o de influenza el ghe porta nò rispet o 'l se comporta con crudelta in di confront de alter persone. In di ambient Wikimedia el po toeu la forma d'ona abus verbal o psicologich e 'l po sgiontàss a di persecuzzion.

  • Abus d’ofizzi fad de fonzionari, member nominad e personal: uso de autorità, conoscenza o risorse fad di fonzionari elesgiud, tant 'me del staf de la Wikimedia Foundation o di afiliad cont el fin de intimidì o de minacià i alter.
  • Abus d'anzianità e ligam: A drovà el sò rango e nomina per intimidì i alter. Se spetom che i persone cont ona esperienza significativa e di raport in del moviment se comporten con atenzion special perché i coment ostil sò de lor i poden menà a on contracolp involontari. I persone con autorità in la comunità i gh'hann el privilesg che la sgent la pensa de podé fidàss de lor e i gh'havarissen de minga profitàssen per zacà i alter che a inn minga d'acord con lor.
  • Manipolazzion psicologica: A agì in malafed per menà ona persona a dubità de quell che lee la percepiss, di sò sens o de la soa comprension cont el fin de vincer ona quistion o forzà on quaivun a comportàss 'me che lee la voeul.

3.3 - Vandalism sora i contegnud e abus di proget

Meter denter de proposit di contegnud minga giust, fals o minga adat o ostacolà, impedì o infescià la creazzion o la manutenzion di contegnud. Questo el gh'ha dent ma l'è limitad minga domà a:

  • El seguità a tirà via in manera arbitaria o senza reson di contegnud senza ona giusta discussion o senza fornì ona spiegazzion
  • Manipolazzion continoa e regolar di contegnud cont el fin de favorì di interpretazzion specifiche di fat o di manere de vedé (anca per mez de on'utilizazzion minga fedel o de proposit falsa di font e l'alterazzion de la creazzion polita di contegnud editoriai)
  • Incitament a l'odi in ogni forma o utilizazzion del linguagg per fà diferenza infra i persone cont el fin de mortificà, umilià, o incità l'odi in di confront d'on grup de persone fondad sora chi l'è che lore a inn o sora i sò convinzion personai de lore.
  • L'uso de simboi, imagin, categorie, etichete o alter tipi de contegnud intimidatori o dannos per i alter foeura de l'ambient de l'uso enciclopedich e informativ. Quest el gh'ha denter l'imponner di schema sora i contegnud cont el fin de emarginà o ostracizà.